Redukcja

GENETYKA A TWÓJ POZIOM TKANKI TŁUSZCZOWEJ.

GENETYKA A TWÓJ POZIOM TKANKI TŁUSZCZOWEJ
Zastanawiałeś się nad tym dlaczego niektóre osoby bezkarnie się objadają stroniąc od aktywności fizycznej i mają płaski brzuch? Z kolei są też osoby które całe życie są na diecie i regularnie trenują a ich sylwetka pozostawia wiele do życzenia.
Istnieją zmienne genetyczne które determinują to jak szybko tyjesz oraz redukujesz tkankę tłuszczową. Znając je zrozumiesz jak trening i odżywianie kształtuje Twoje ciało w szczególny sposób.

 

 

  1. Liczba komórek tłuszczowych w Twoim organizmie.

Część z nas rodzi się z większą ilością komórek tłuszczowych niż inni. Z reguły kobiety mają ich relatywnie więcej niż mężczyźni. Adipocyty (komórki tłuszczowe) powiększają się w przypadku wzrostu masy ciała. Gdy osiągną swoją wielkość maksymalną następuje rekrutacja nowych komórek tłuszczowych. Odwrotny proces ma miejsce w przypadku utraty masy ciała. Wówczas następuje redukcja zarówno objętości adipocytów, oraz i ich liczby.

Zdrowa osoba o normalnej budowie może się pochwalić ok 25 miliardami komórek tłuszczowych, natomiast osoba ze sporą otyłością nawet 500 miliardów!

Jeśli byłeś pulchnym dzieckiem nie oznacza to że w wieku dorosłym musi być tak samo. Warto zwracać uwagę na kaloryczność posiłków oraz kontrolować masę ciała.

 

  1. PPM – Podstawowa przemiana materii.

Ilość energii jaką spalasz w ciągu dnia gdy ciało jest w spoczynku to właśnie PPM. Chodzi tu m.in. o takie procesy jak oddychanie, krążenie krwi czy trawienie. Średnia podstawowa przemiana materii u kobiet to 1400kcal oraz 1900kcal u mężczyzn. Szybsza przemiana materii w spoczynku może w jakimś stopniu neutralizować wpływ złej diety, przynajmniej w kontekście przybierania na wadze. Na wartość PPM oprócz czynników genetycznych wpływa m.in.:

  • wiek
  • beztłuszczowa masa ciała
  • praca tarczycy

Aby podkręcić przemianę materii dobrym rozwiązaniem jest zwiększenie ilości spożywanego białka, picie odpowiedniej ilości wody oraz aktywność fizyczna, szczególnie trening siłowy.

 

  1. Budowa i funkcjonowanie układu trawiennego.

U poszczególnych osób układ pokarmowy może się radykalnie różnić. Dłuższy przełyk wpływa na ilość połykanej żywności a większy żołądek później zaspokoi apetyt.

Kolejna cecha indywidualna to wydzielanie enzymów oraz kwasów trawiennych. Podobnie jest również z wchłanianiem substancji odżywczych. Niezwykle istotne są również hormony odpowiedzialne za uczucie sytości wytwarzane w układzie trawiennym.

 

  1. Tolerancja węglowodanów

Część osób bardzo dobrze radzi sobie z trawieniem produktów węglowodanowych. Inni zaś ich nie tolerują i narzekają na wysoki poziom cukru we krwi oraz zaburzenia metaboliczne związane z wydzielaniem insuliny.

W przypadku diety obfitej w cukry osoby które źle je tolerują mają nadwagę oraz problemy z kontrolowaniem apetytu, cierpią na wahania nastrojów i niski poziom energii.

U tych osób zdecydowanie lepiej sprawdzą się zdrowe tłuszcze jako główne źródło energii. Węglowodany w dużych ilościach najlepiej sprawdzą się u osób intensywnie trenujących sporty o charakterze sprinterskim, takie jak crossfit czy sporty walki.

 

Genetyczne ograniczenia a rzeczywistość.

 Genetyka jest istotna w drodze do smukłej sylwetki ale nie jest decydująca.

Elementy na które masz wpływ przeważają nad aspektami znajdującymi się poza Twoją kontrolą.

Dzięki ciężkiej pracy i poświęceniom możesz zajść tak daleko że ograniczenia genetyczne przestaną się liczyć.

Prawda jest taka że większość osób nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału.

Dopóki nie zabierzesz się do pracy nie dowiesz się nigdy jakie są Twoje możliwości.